သူငယ္တန္းေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူအခ်ိဳ႕ကို စာသင္ခန္းအတြင္း၌ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ေက်ာ္ဇင္သန္း)
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ စာသင္ေက်ာင္း တစ္ခုရွိ သူငယ္တန္း စာသင္ခန္းတြင္ ေက်ာင္းသားငယ္ကေလးမ်ား ဝိုင္းဖြဲ႕ထုိင္၍ တစ္ဦးေက်ာကုန္းေပၚ တြင္ ေနာက္တစ္ဦးက လက္ညႇိဳး ေလးျဖင့္ ႐ုပ္ပံုမ်ား ေရးျခစ္ေန သည္။ သူ႔ေက်ာကုန္းေပၚတြင္ ေရး ေနသည္ကို လိုက္မွတ္ရင္း ေရွ႕ကကေလးက သူ႔သူငယ္ခ်င္းကို လမင္းႀကီးလားဟု လွည့္ေမး သည္။
‘‘မွားတယ္ ဝ လံုး’’ဟု လက္ ညႇိဳးေလးျဖင့္ ပံုဆြဲေနသည့္ ကေလးက အေျဖေပးသည္။
သူငယ္တန္း သင္႐ိုးၫႊန္း တမ္းသစ္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ပါ ျမန္မာအကၡရာမ်ားကို ကေလးမ်ားက သူ တုိ႔စိတ္ထဲက ျမင္သလို သူငယ္ခ်င္းကို ေရးဆြဲျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
သူငယ္တန္းစာသင္ခန္းမ်ား တြင္ ကေလးငယ္မ်ားက ေလး ေၾကာင္းမ်ဥ္းေပါင္အတြင္း ဝင္ ေအာင္ ၎တို႔၏ လက္ႏုႏုေလး မ်ားျဖင့္ ခဲတံကိုင္ကာ က၊ ခ ထိုင္ ေရးေနရသည့္ ျမင္ကြင္းမွာ ယခု ေနာက္ပိုင္း ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ သင္႐ိုးသစ္ေၾကာင့္ အေျပာင္းအလဲ အခ်ိဳ႕ ရွိလာခဲ့သည္။
၂၀၁၆-၁၇ ပညာသင္ႏွစ္က စ၍ အကၡရာမ်ားကို သူတို႔စိတ္ထဲ ျမင္သလို သိမွတ္ပံုေဖာ္ေရးျပေန သည့္ ကေလးတုိ႔၏ ရယ္သံ၊ လႈပ္ ရွားမႈမ်ားျဖင့္ အသက္ဝင္ေနသည့္ စာသင္ခန္းမ်ားကို အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေတြ႕ျမင္လာရ သည္။
(၅)ႏွစ္အရြယ္ သူငယ္တန္း ကေလးမ်ား၏ ကိုယ္ကာယပိုင္း ဆုိင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအေနအထားအရ သင္႐ိုးသစ္ သူငယ္တန္းတြင္ ေနာက္ဆံုးသံုးလမွသာ စာေရး ျခင္းကို စတင္သင္ၾကားရန္ သတ္ မွတ္ထားသည္။
သို႔ေသာ္ ညေန ေက်ာင္းမွ အိမ္ျပန္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ကေလး မ်ား၏ ဗလာစာအုပ္၌ စာပါမလာ ျခင္းေၾကာင့္ ‘ေက်ာင္းသြားတာ စာေရး၊ စာသင္ဖို႔’ဟု မွတ္ယူထား သည့္ ေက်ာင္းသားမိဘအမ်ားစု သည္ သင္႐ိုးသစ္စာသင္ခန္းမ်ား အေပၚ ယံုၾကည္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာ သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မိဘမ်ားက က်ဴရွင္မ်ားကို အားကိုးေတာ့ သည္။
‘‘ကြၽန္မတုိ႔ ငယ္ငယ္ကေရာ၊ သမီးအႀကီးတုန္းကေရာ သူငယ္ တန္းဆို က၊ ခ ေရးတတ္ေနၿပီ။ အခုကေလးက ျပန္လာရင္ စာ အုပ္ထဲ စာပါမလာဘူး။ ေက်ာင္း မတက္ခင္ အိမ္မွာ သင္ထားေပး သေလာက္ပဲ ကေလးက သိတယ္။ေက်ာင္းက မသင္ေပးေတာ့ က်ဴ ရွင္ထားရတာေပါ့။ မထားရင္ ကိုယ့္ကေလး က်န္ခဲ့မွာပဲ’’ဟု ဗိုလ္တေထာင္ၿမိဳ႕နယ္မွ သူငယ္တန္း ေက်ာင္းသားမိခင္ ေဒၚသူဇာခုိင္က ဆုိသည္။
KG+12 (သူငယ္တန္း+၁၂ တန္း) စနစ္သစ္အရ ၂၀၁၆-၁၇ ပညာသင္ႏွစ္ကစတင္ကာ သူငယ္ တန္း၊ ၂၀၁၇-၁၈ ပညာသင္ႏွစ္၌ ပထမတန္း၊ ယခု ၂၀၁၈-၁၉ ပညာသင္ႏွစ္၌ ဒုတိယတန္းတြင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအား သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္ျဖင့္ စတင္သင္ၾကားေနသည္။
‘‘အရင္လို ကေလးေတြကို အလြတ္က်က္ေစတာမ်ိဳးမဟုတ္ ဘဲ သင္ခန္းစာတစ္ခု သင္တိုင္းမွာ ကိုယ္တိုင္စူးစမ္းမယ္၊ ရွာေဖြမယ္၊ ကိုယ္တိုင္ နားလည္သေဘာ ေပါက္ေအာင္ လုပ္ခုိုင္းမယ္၊ ေလ့ က်င့္ေစမယ္ စသျဖင့္ အဲဒီလို သင္ ခန္းစာေတြကို ထည့္ထားတာျဖစ္ ပါတယ္’’ဟု မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ ျမန္မာစာဘာသာရပ္ေရးဆြဲေရး အဖြဲ႕ဝင္ ေဒၚေသာင္းသင္းေအးက ဆုိသည္။
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း အသစ္ တြင္ ေက်ာင္းသားကိုယ္တုိင္ စူး စမ္းလုပ္ေဆာင္ၾကည့္ျခင္းမွ ရလာသည့္ အေျဖေပၚ မူတည္ကာ ဆက္စပ္စဥ္းစားေတြးေခၚရသည့္ သင္ ခန္းစာမ်ားကို ထည့္သြင္းထားၿပီး ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳသင္႐ိုးအျဖစ္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးေအဂ်င္စီ (JICA) ႏွင့္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ပူး ေပါင္းေရးဆြဲထားသည္။
‘‘အလြတ္က်က္စနစ္ေဟာင္း က ဆယ္စုႏွစ္ခ်ီခဲ့ၿပီဆိုေတာ့ ျပဳ ျပင္စမွာ သင္႐ိုးသစ္ကို သိပ္ မႀကိဳက္တာတုိ႔ ဘာတုိ႔ရွိတာေပါ့။ တခ်ိဳ႕မိဘေတြဆုိ ေက်ာင္းဖြင့္တာ ၾကာလွၿပီ၊ ကေလးေတြကို ခုထိ ဘာစာမွ မသင္ေပးေသးဘူးေတြ ေျပာလာၾကတာေပါ့။ စာအလြတ္ က်က္ေနမွ ပညာထင္သူ မိဘ တခ်ိဳ႕ အထင္လြဲၾကတဲ့သေဘာ ေပါ့’’ဟု စစ္ကိုင္းတိုင္း ကေလးၿမိဳ႕နယ္မွ အထက္တန္းျပဆရာ ဦးတင့္ထြန္းႏုိင္က ဆုိသည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ကစကာ ျမန္မာ့ပညာေရးတြင္ အ ျမစ္တြယ္လာသည့္ က်ဴရွင္စနစ္ ကို KG+12 သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ မ်ားက တိုက္ဖ်က္ႏုိင္မည္ဟု သင္ ႐ိုးၫႊန္းတမ္း ေရးဆြဲသူမ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ေသာ္လည္း ယခု ၂၀၁၈-၁၉ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ သင္႐ိုးသစ္ျဖင့္ သင္ၾကားေနသည့္ သူ ငယ္တန္း၊ ပထမတန္း၊ ဒုတိယ တန္းကေလးမ်ားသည္ ယခင္ကဲ့ သို႔ပင္ ေက်ာင္းၿပီး က်ဴရွင္သို႔ ေျပး ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။
‘‘သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္က သူငယ္တန္းနဲ႔ ပထမတန္းဆိုတာ Very Basic ပဲ။ အေျခခံေလးေတြ ပဲသင္တာ။ ကေလးေတြကို အ တင္းတြန္းစရာမလိုဘူး။ ဆရာမ ေတြက ေက်ာင္းမွာ ပံုမွန္ပဲသင္ သြားမယ္ဆုိရင္ က်ဴရွင္ယူဖို႔မလို ဘူး’’ ဟု ယူနီဆက္မွ အၿငိမ္းစား သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းပညာရွင္ ေဒါက္တာဝင္းေအာင္က ဆုိသည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ဝန္းက်င္က စတင္အျမစ္တြယ္လာသည့္ က်ဴ ရွင္စနစ္ကုိ တိုက္ဖ်က္ေရး အစိုးရအဆက္ဆက္ ပညာေရးဝန္ႀကီး ဌာန တာဝန္ရွိသူမ်ားက ဆရာ၊ဆရာမမ်ား က်ဴရွင္မသင္ရန္ ၫႊန္ၾကားခ်က္ထုတ္ျပန္ျခင္း၊ ခံဝန္ ကတိေရးထိုးေစျခင္းတို႔ျပဳလုပ္ၿပီး က်ဴရွင္သင္သည့္ အစိုးရေက်ာင္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကိုလည္း နယ္ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္းမွစကာ နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အေရးယူအျပစ္ေပးခဲ့ သည္။
အစိုးရအဆက္ဆက္ က်ဴရွင္ ပေပ်ာက္ေရး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ္လည္းလက္ေတြ႕တြင္ သူငယ္တန္း ကစကာ အတန္းစဥ္ဆက္ က်ဴရွင္ထားသည့္ ယဥ္ေက်းမႈက ေတာေရာ ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ပါ ပိုမိုအား ေကာင္းလာသည္။
အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ ခ်ဳပ္ ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရလက္ ထက္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ အျမစ္ တြယ္ေနသည့္ က်ဴရွင္စနစ္ကို ေျပာင္းလဲမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ႏုိင္ငံ ေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ၂၀၁၆ ဇြန္လအတြင္း သြားေရာက္ခဲ့သည့္ ထုိင္းႏုိင္ငံခရီးစဥ္တြင္ ေျပာၾကားခဲ့ သည္။

သင္႐ိုးသစ္မွာ ကေလးမ်ား၏ ဖန္တီးမႈႏွင့္ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြးပိုမိုထက္ျမက္လာရန္ ရည္ရြယ္သည္။ (ဓာတ္ပံု-ေက်ာ္ဇင္သန္း)
‘‘အခုေခတ္က က်ဴရွင္ဆုိတာႀကီးကို ထမင္းစား၊ ေရေသာက္လို ျဖစ္ေနၿပီ။ ေတာ္ေတာ္ကိုေျပာင္း ယူရမယ္’’ဟု ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က ဆုိသည္။
အေျခခံပညာေရးကို လူတုိင္းအခမဲ့သင္ယူခြင့္ရရန္ ေက်ာင္း အပ္ႏွံရာ၌ အခေၾကးေငြ ကင္း လြတ္ေစျခင္း၊ ျပ႒ာန္းစာအုပ္၊ ဗလာစာအုပ္ႏွင့္ ေက်ာင္းဝတ္စံု စသည့္အေထာက္အပံ့မ်ား ေပး ျခင္းတုိ႔ကို အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ ေနေသာ္လည္း က်ဴရွင္စနစ္ႀကီး စိုးမႈက အခမဲ့ပညာေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
အလြတ္က်က္ႏုိင္မႈကို အ သားေပးသည့္ သင္ၾကားမႈမ်ားႏွင့္ အလြတ္က်က္ထားသမွ်ကို ျပန္ခ် ေရးႏိုင္မႈအေပၚ အမွတ္ေပးသည့္ စာေမးပြဲစနစ္မ်ားသည္ က်ဴရွင္ စနစ္ ႀကီးစိုးရျခင္း အေၾကာင္းရင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေခတ္အဆက္ဆက္ ပညာေရး ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက ေထာက္ျပသည္။
အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား တြင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ား၏ တီထြင္ဖန္တီးမႈႏွင့္ အသံုး ခ်ႏုိင္မႈကို ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္သည့္ သင္ ၾကားနည္းစနစ္ျဖင့္ သင္ၾကားျခင္း ႏွင့္ အမွတ္ေပးအကဲျဖတ္ျခင္းတုိ႔ ကို က်င့္သံုးမည္ဆုိပါက က်ဴရွင္ စနစ္ ပေပ်ာက္ႏုိင္မည္ဟု အႀကံ ျပဳသည္။
‘‘ျမန္မာျပည္က မိဘေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ့္သားသမီး ကို အရမ္းရေစခ်င္တယ္။ မ်ားမ်ားသင္ရင္ရမယ္လို႔ ထင္ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ မ်ားမ်ားသင္တိုင္း ကေလးက ရခ်င္မွရတာ။ မိဘက တတ္ေစခ်င္လို႔ က်ဴရွင္ထားတယ္။က်ဴရွင္ဆရာမကလည္း ဒါကို ငါး ေခါက္ေရး၊ ၁ဝ ေခါက္ေရးခုိင္း လိုက္တယ္။ ကေလးက အလြတ္ သာ ရေနတာ။ တျခားနည္းလမ္း နဲ႔ မတြက္တတ္ေတာ့ဘူး’’ ဟု ျပည္ပညာေရးေကာလိပ္ကထိက ေဒၚသူဇာခိုင္က မွတ္ခ်က္ျပဳ သည္။
KG+12 စနစ္သစ္တြင္ မူလ တန္းေအာက္အဆင့္အတန္းမ်ား ကို ပံုစံက် စာေမးပြဲစစ္ေဆးျခင္း (Formal Test) မျပဳလုပ္ဘဲ စာ သင္ခန္း၌ သင္ၾကားသင္ယူစဥ္ အတန္းပိုင္ဆရာက အကဲျဖတ္ မည့္စနစ္ကိုသာ က်င့္သံံုးရန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားကို ၫႊန္ၾကားထားသည္။
‘‘သင္ခန္းစာ သင္ယူေနစဥ္နဲ႔ သင္ခန္းစာအၿပီးမွာ အသိပညာနဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈေတြအေပၚ စစ္ေဆး အကဲျဖတ္မႈေတြ လုပ္သြားတာပါ။ စာေမးပြဲ သီးသန္႔မရွိေတာ့ စာ က်က္စရာမလိုတဲ့အတြက္ က်ဴရွင္ မလုိပါဘူး။ က်ဴရွင္ တကယ္လြတ္ တဲ့ သင္႐ိုးပါ’’ဟု မႏၲေလးတုိင္း ေဒသႀကီး ခ်မ္းျမသာစည္ၿမိဳ႕နယ္ မွ မူလတန္းျပဆရာမ ေဒၚနီလာ ဝင္းက ဆုိသည္။
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္တြင္ သမား႐ိုးက်သင္နည္းမ်ားကဲ့သို႔ ဘာသာရပ္ႏွင့္ ဆရာကို အဓိက မထားဘဲ သင္ယူသူ ကေလးကိုသာအဓိကထား သင္ၾကားေပးသည့္ ကေလးဗဟိုျပဳခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ား၊ ကစားျခင္းျဖင့္ သင္ယူနည္းမ်ား ျဖင့္ သင္ၾကားေပးရန္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကို ေလ့က်င့္သင္တန္း ေပးထားသည္။
သို႔ေသာ္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအ သစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ သင္ၾကားရာ၌ ဆရာႏွင့္ ေက်ာင္း သားအခ်ိဳးမညီမွ်ျခင္း၊ ဆရာအင္ အားနည္းပါးျခင္း၊ ဆရာမ်ား၏ သင္ၾကားမႈအရည္အေသြးႏွင့္ စာ သင္ခန္းမလံုေလာက္ျခင္းတုိ႔ ရင္ ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ေနရသည္။
ေက်ာင္းသားဦးေရ ၂၀ လွ်င္ ဆရာတစ္ဦးႏႈန္း သင္ၾကားသည့္ ပံုစံျဖင့္ ေရးဆြဲထားသည့္ သင္႐ိုး သစ္ကို အခ်ိဳ႕ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသား ၅၀ ခန္႔ကို ဆရာတစ္ ဦးတည္းက သင္ၾကားေပးေနရ သည့္ အေနအထားမ်ိဳးရွိေနသည္။
‘‘သင္႐ိုးသစ္က ေက်ာင္းသား ဗဟိုျပဳသင္တယ္ဆိုတာကို ကိုယ္ လည္း ဆရာမတစ္ေယာက္ျဖစ္ေန ေတာ့ သေဘာေပါက္တယ္။ ဒါ ေပမဲ့ အတန္းထဲမွာ ကေလး ၅၀ ေလာက္ကို ဆရာမတစ္ေယာက္ တည္းက သင္႐ိုးအတိုင္း ေပါက္ ေျမာက္ေအာင္ သင္ႏုိင္ပါ့မလား လုိ႔ သံသယရွိတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လူနည္းစုပဲ သင္ရတဲ့ ဝိုင္းက်ဴရွင္ လိုမ်ိဳးကို ထပ္ထားရတာ’’ဟု ေရ ေၾကာင္းပညာတကၠသိုလ္မွ ကထိ က ဆရာမတစ္ဦးက ဆုိသည္။
ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ ၂၀၁၇ ဒီဇင္ဘာအထိ စာရင္းအရ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ လိုအပ္ခ်က္ ၅၇,၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္။ ထိုစာရင္း အရ တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ မူလတန္း ျပဆရာ ၂၄,၀၀၀ ေက်ာ္ လစ္လပ္ ေနၿပီး ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ မူလ တန္းျပ ဆရာလိုအပ္ခ်က္ ၄,၁၀၀ ေက်ာ္ျဖင့္ အမ်ားဆံုးျဖည့္ဆည္း ေပးရမည့္ ေဒသျဖစ္ေနသည္။
အေျခခံပညာအတန္းအဆင့္ တုိင္းတြင္ ဘာသာရပ္ကြၽမ္းက်င္ ဆရာ၊ ဆရာမလိုအပ္ခ်က္ ႏွစ္စဥ္ တိုးျမင့္လာၿပီး ေျပာင္းလဲမည့္ KG+12 သင္႐ိုးသစ္ေပါက္ေျမာက္ ရန္ အဓိကစိန္ေခၚမႈသည္လည္း ဆရာအတတ္ပညာသင္တန္း ဆင္းလက္မွတ္ရ ဘာသာရပ္ကြၽမ္း က်င္ဆရာ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ ေၾကာင္း အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန ဆရာအတတ္ပညာဌာန ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒါက္ တာေအာင္ေအာင္မင္းက ဆုိ သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကစ၍ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္းစနစ္ကို ေျပာင္းလဲ က်င့္သံုးရန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန က ႀကိဳးပမ္းခဲ့ေသာ္လည္း အရည္ အေသြးမီ ဆရာလိုအပ္ခ်က္ကို မျဖည့္ဆည္း ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္း စနစ္ မေအာင္ျမင္ခဲ့သည့္ သာဓကရွိေနသည္။
အထူးသျဖင့္ ၿမိဳ႕ႀကီးႏွင့္ ၿမိဳ႕ ေပၚရွိ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္း သားမ်ားျပားမႈေၾကာင့္ စာသင္ခန္း မလံုေလာက္မႈမ်ား၊ ေဝးလံေခါင္ ဖ်ားသည့္ေဒသႏွင့္ ေက်းလက္ ေဒသမ်ားတြင္ ဆရာအင္အားမလံု ေလာက္မႈ စသည္တို႔ကို အခ်ိန္မီ မျပင္ဆင္ပါက သင္႐ိုးသစ္အေပၚ မိဘမ်ား၏ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အဝ ရွိလာမည္မဟုတ္ေပ။
သင္႐ိုးသစ္အေပၚ မိဘမ်ား ၏ နားလည္သေဘာေပါက္မႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား မိဘမ်ားႏွင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအ ၾကား ကေတာက္ကဆတ္ျဖစ္ရမႈမ်ားလည္း အေျခခံပညာအသုိင္း အဝိုင္းတြင္ ရွိေနသည္။
‘‘စာအုပ္ထဲ စာပါမလာေတာ့ ကိုယ္က က်ဴရွင္ေခၚခ်င္လို႔ သူ႔ ကေလးကို ေက်ာင္းမွာ ဂ႐ုမစိုက္ ဘူး၊ ပညာျပတယ္လို႔ေတာင္ အ ထင္ခံရဖူးတယ္’’ဟု ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီး အဂၤပူၿမိဳ႕မွ မူလတန္းျပ ဆရာမတစ္ဦးက သူ႔အေတြ႕အ ႀကံဳကို ေျပာျပသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဧၿပီလကုန္က ထပ္တိုးလစာႏႈန္းထားမ်ားအရ ျမန္မာ ႏုိင္ငံရွိ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား မွ မူလတန္းျပ ဆရာတစ္ဦးသည္ အေျခခံလစာ က်ပ္တစ္သိန္း ေျခာက္ေသာင္း၊ အလယ္တန္းျပ အေျခခံလစာ က်ပ္တစ္သိန္းခုနစ္ ေသာင္းခြဲႏွင့္ အထက္တန္းျပသည္ အေျခခံလစာ က်ပ္တစ္သိန္းကိုး ေသာင္းရရွိသည္။ အဆုိပါလစာ ေငြသည္ တစ္ဦးတည္းရပ္တည္ႏုိင္ ရန္ပင္ လံုေလာက္မႈရွိသည့္ ပမာ ဏမဟုတ္ျခင္းကလည္း အစိုးရေက်ာင္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား က်ဴရွင္သင္ျခင္းကို မျငင္းဆန္ႏုိင္သည့္ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္ေနသည္။
အတန္းပိုင္ဆရာထံတြင္ က်ဴရွင္ထားပါက ဆရာမ၏ ဂ႐ုစိုက္မႈ ခံရၿပီး စာေမးပြဲကို လြယ္ကူစြာ ေျဖဆုိႏုိင္မည္ဟူသည့္ အယူအဆ ျဖင့္ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားက လည္း အတန္းပိုင္ဆရာမ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။
‘‘မိဘေတြက က်ဴရွင္ေတြ ပို႔ ေနတာ ေတြ႕ပါတယ္။ သင္႐ုိးသစ္ က ကေလးေတြကို အရမ္းပင္ပန္း ေစတာမ်ိဳးမလုပ္ဘဲ က်ဴရွင္လြတ္ လုပ္ထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေက်ာင္းက သင္ထားတာေလးနဲ႔ပဲ လိုက္လုပ္ သြားရင္ အဆင္ေျပမယ္။ မိဘ ေတြအေနနဲ႔ တအားစိတ္ပူပန္ၿပီး က်ဴရွင္ပို႔တာမ်ိဳး မလုပ္ေစခ်င္ပါ ဘူး’’ဟု မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ သိပၸံ ေရးဆြဲေရးအဖြဲ႕ဝင္ ေဒါက္တာ ေကသီေမာ္က အႀကံျပဳသည္။
စတင္ အသံုးျပဳႏုိင္သည့္ KG+12 သင္႐ိုးသစ္သည္ ကေလး မ်ားကို တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၿပိဳင္ဆုိင္ ျခင္းထက္ မွ်ေဝပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္တတ္ေစေရးကို ဦးတည္ေရး ဆြဲထားၿပီး စာေမးပြဲစနစ္မွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အဆင့္၊ အမွတ္ ၿပိဳင္ ဆိုင္မႈမ်ား၏ အက်ိဳးဆက္က်ဴရွင္ ျပႆနာကိုပါ တျဖည္းျဖည္း ပေပ်ာက္ေစရန္ ရည္ရြယ္သည္ဟု မူလတန္းအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း အသစ္မ်ား ေရးဆြဲသည့္ CREATE Project ၏ ဆရာအတတ္ပညာ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚဝင္းသိဂႌ ေက်ာ္က ေျပာၾကားသည္။
‘‘ယေန႔ က်ဴရွင္ဆုိတဲ့ သင္ ၾကားမႈက ေက်ာင္းကေပးတဲ့ စာ ျပန္ဆိုျပန္ေရး ေလ့က်င့္ေပးတဲ့အ ဆင့္က မ်ားတယ္။ အုပ္စုဖြဲ႕စစ္ ေဆးျခင္း၊ ဉာဏ္ဖြင့္စစ္ေဆးျခင္း မ်ားက က်ဴရွင္မွာ သင္မွာမဟုတ္ ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စနစ္သစ္သင္႐ိုး သစ္နဲ႔ တကယ္အသားက်သြားတဲ့ အခါ က်ဴရွင္ဆုိတာ ပေပ်ာက္သြား မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္’’ဟု ပဲခူး တုိင္းေဒသႀကီး အထက (ေအးမြန္)ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးေအာင္ေက်ာ္ သူက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
#crd
သူငယ္တန္းေက်ာင္းသား၊ေက်ာင္းသူအခ်ိဳ႕ကို စာသင္ခန္းအတြင္း၌ ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေတြ႕ရစဥ္ (ဓာတ္ပံု-ေက်ာ္ဇင္သန္း)
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ စာသင္ေက်ာင္း တစ္ခုရွိ သူငယ္တန္း စာသင္ခန္းတြင္ ေက်ာင္းသားငယ္ကေလးမ်ား ဝိုင္းဖြဲ႕ထုိင္၍ တစ္ဦးေက်ာကုန္းေပၚ တြင္ ေနာက္တစ္ဦးက လက္ညႇိဳး ေလးျဖင့္ ႐ုပ္ပံုမ်ား ေရးျခစ္ေန သည္။ သူ႔ေက်ာကုန္းေပၚတြင္ ေရး ေနသည္ကို လိုက္မွတ္ရင္း ေရွ႕ကကေလးက သူ႔သူငယ္ခ်င္းကို လမင္းႀကီးလားဟု လွည့္ေမး သည္။
‘‘မွားတယ္ ဝ လံုး’’ဟု လက္ ညႇိဳးေလးျဖင့္ ပံုဆြဲေနသည့္ ကေလးက အေျဖေပးသည္။
သူငယ္တန္း သင္႐ိုးၫႊန္း တမ္းသစ္ ျပ႒ာန္းစာအုပ္ပါ ျမန္မာအကၡရာမ်ားကို ကေလးမ်ားက သူ တုိ႔စိတ္ထဲက ျမင္သလို သူငယ္ခ်င္းကို ေရးဆြဲျပေနျခင္းျဖစ္သည္။
သူငယ္တန္းစာသင္ခန္းမ်ား တြင္ ကေလးငယ္မ်ားက ေလး ေၾကာင္းမ်ဥ္းေပါင္အတြင္း ဝင္ ေအာင္ ၎တို႔၏ လက္ႏုႏုေလး မ်ားျဖင့္ ခဲတံကိုင္ကာ က၊ ခ ထိုင္ ေရးေနရသည့္ ျမင္ကြင္းမွာ ယခု ေနာက္ပိုင္း ေျပာင္းလဲခဲ့ေသာ သင္႐ိုးသစ္ေၾကာင့္ အေျပာင္းအလဲ အခ်ိဳ႕ ရွိလာခဲ့သည္။
၂၀၁၆-၁၇ ပညာသင္ႏွစ္က စ၍ အကၡရာမ်ားကို သူတို႔စိတ္ထဲ ျမင္သလို သိမွတ္ပံုေဖာ္ေရးျပေန သည့္ ကေလးတုိ႔၏ ရယ္သံ၊ လႈပ္ ရွားမႈမ်ားျဖင့္ အသက္ဝင္ေနသည့္ စာသင္ခန္းမ်ားကို အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေတြ႕ျမင္လာရ သည္။
(၅)ႏွစ္အရြယ္ သူငယ္တန္း ကေလးမ်ား၏ ကိုယ္ကာယပိုင္း ဆုိင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအေနအထားအရ သင္႐ိုးသစ္ သူငယ္တန္းတြင္ ေနာက္ဆံုးသံုးလမွသာ စာေရး ျခင္းကို စတင္သင္ၾကားရန္ သတ္ မွတ္ထားသည္။
သို႔ေသာ္ ညေန ေက်ာင္းမွ အိမ္ျပန္ေရာက္ခ်ိန္တြင္ ကေလး မ်ား၏ ဗလာစာအုပ္၌ စာပါမလာ ျခင္းေၾကာင့္ ‘ေက်ာင္းသြားတာ စာေရး၊ စာသင္ဖို႔’ဟု မွတ္ယူထား သည့္ ေက်ာင္းသားမိဘအမ်ားစု သည္ သင္႐ိုးသစ္စာသင္ခန္းမ်ား အေပၚ ယံုၾကည္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာ သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ပင္ မိဘမ်ားက က်ဴရွင္မ်ားကို အားကိုးေတာ့ သည္။
‘‘ကြၽန္မတုိ႔ ငယ္ငယ္ကေရာ၊ သမီးအႀကီးတုန္းကေရာ သူငယ္ တန္းဆို က၊ ခ ေရးတတ္ေနၿပီ။ အခုကေလးက ျပန္လာရင္ စာ အုပ္ထဲ စာပါမလာဘူး။ ေက်ာင္း မတက္ခင္ အိမ္မွာ သင္ထားေပး သေလာက္ပဲ ကေလးက သိတယ္။ေက်ာင္းက မသင္ေပးေတာ့ က်ဴ ရွင္ထားရတာေပါ့။ မထားရင္ ကိုယ့္ကေလး က်န္ခဲ့မွာပဲ’’ဟု ဗိုလ္တေထာင္ၿမိဳ႕နယ္မွ သူငယ္တန္း ေက်ာင္းသားမိခင္ ေဒၚသူဇာခုိင္က ဆုိသည္။
KG+12 (သူငယ္တန္း+၁၂ တန္း) စနစ္သစ္အရ ၂၀၁၆-၁၇ ပညာသင္ႏွစ္ကစတင္ကာ သူငယ္ တန္း၊ ၂၀၁၇-၁၈ ပညာသင္ႏွစ္၌ ပထမတန္း၊ ယခု ၂၀၁၈-၁၉ ပညာသင္ႏွစ္၌ ဒုတိယတန္းတြင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ားအား သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္ျဖင့္ စတင္သင္ၾကားေနသည္။
‘‘အရင္လို ကေလးေတြကို အလြတ္က်က္ေစတာမ်ိဳးမဟုတ္ ဘဲ သင္ခန္းစာတစ္ခု သင္တိုင္းမွာ ကိုယ္တိုင္စူးစမ္းမယ္၊ ရွာေဖြမယ္၊ ကိုယ္တိုင္ နားလည္သေဘာ ေပါက္ေအာင္ လုပ္ခုိုင္းမယ္၊ ေလ့ က်င့္ေစမယ္ စသျဖင့္ အဲဒီလို သင္ ခန္းစာေတြကို ထည့္ထားတာျဖစ္ ပါတယ္’’ဟု မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ ျမန္မာစာဘာသာရပ္ေရးဆြဲေရး အဖြဲ႕ဝင္ ေဒၚေသာင္းသင္းေအးက ဆုိသည္။
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း အသစ္ တြင္ ေက်ာင္းသားကိုယ္တုိင္ စူး စမ္းလုပ္ေဆာင္ၾကည့္ျခင္းမွ ရလာသည့္ အေျဖေပၚ မူတည္ကာ ဆက္စပ္စဥ္းစားေတြးေခၚရသည့္ သင္ ခန္းစာမ်ားကို ထည့္သြင္းထားၿပီး ေက်ာင္းသားဗဟိုျပဳသင္႐ိုးအျဖစ္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရးေအဂ်င္စီ (JICA) ႏွင့္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ပူး ေပါင္းေရးဆြဲထားသည္။
‘‘အလြတ္က်က္စနစ္ေဟာင္း က ဆယ္စုႏွစ္ခ်ီခဲ့ၿပီဆိုေတာ့ ျပဳ ျပင္စမွာ သင္႐ိုးသစ္ကို သိပ္ မႀကိဳက္တာတုိ႔ ဘာတုိ႔ရွိတာေပါ့။ တခ်ိဳ႕မိဘေတြဆုိ ေက်ာင္းဖြင့္တာ ၾကာလွၿပီ၊ ကေလးေတြကို ခုထိ ဘာစာမွ မသင္ေပးေသးဘူးေတြ ေျပာလာၾကတာေပါ့။ စာအလြတ္ က်က္ေနမွ ပညာထင္သူ မိဘ တခ်ိဳ႕ အထင္လြဲၾကတဲ့သေဘာ ေပါ့’’ဟု စစ္ကိုင္းတိုင္း ကေလးၿမိဳ႕နယ္မွ အထက္တန္းျပဆရာ ဦးတင့္ထြန္းႏုိင္က ဆုိသည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း ကစကာ ျမန္မာ့ပညာေရးတြင္ အ ျမစ္တြယ္လာသည့္ က်ဴရွင္စနစ္ ကို KG+12 သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္ မ်ားက တိုက္ဖ်က္ႏုိင္မည္ဟု သင္ ႐ိုးၫႊန္းတမ္း ေရးဆြဲသူမ်ားက ေမွ်ာ္လင့္ေသာ္လည္း ယခု ၂၀၁၈-၁၉ ပညာသင္ႏွစ္တြင္ သင္႐ိုးသစ္ျဖင့္ သင္ၾကားေနသည့္ သူ ငယ္တန္း၊ ပထမတန္း၊ ဒုတိယ တန္းကေလးမ်ားသည္ ယခင္ကဲ့ သို႔ပင္ ေက်ာင္းၿပီး က်ဴရွင္သို႔ ေျပး ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။
‘‘သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းသစ္က သူငယ္တန္းနဲ႔ ပထမတန္းဆိုတာ Very Basic ပဲ။ အေျခခံေလးေတြ ပဲသင္တာ။ ကေလးေတြကို အ တင္းတြန္းစရာမလိုဘူး။ ဆရာမ ေတြက ေက်ာင္းမွာ ပံုမွန္ပဲသင္ သြားမယ္ဆုိရင္ က်ဴရွင္ယူဖို႔မလို ဘူး’’ ဟု ယူနီဆက္မွ အၿငိမ္းစား သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းပညာရွင္ ေဒါက္တာဝင္းေအာင္က ဆုိသည္။
၁၉၉၀ ျပည့္ႏွစ္ဝန္းက်င္က စတင္အျမစ္တြယ္လာသည့္ က်ဴ ရွင္စနစ္ကုိ တိုက္ဖ်က္ေရး အစိုးရအဆက္ဆက္ ပညာေရးဝန္ႀကီး ဌာန တာဝန္ရွိသူမ်ားက ဆရာ၊ဆရာမမ်ား က်ဴရွင္မသင္ရန္ ၫႊန္ၾကားခ်က္ထုတ္ျပန္ျခင္း၊ ခံဝန္ ကတိေရးထိုးေစျခင္းတို႔ျပဳလုပ္ၿပီး က်ဴရွင္သင္သည့္ အစိုးရေက်ာင္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကိုလည္း နယ္ေျပာင္းေရႊ႕ျခင္းမွစကာ နည္းလမ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ အေရးယူအျပစ္ေပးခဲ့ သည္။
အစိုးရအဆက္ဆက္ က်ဴရွင္ ပေပ်ာက္ေရး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ္လည္းလက္ေတြ႕တြင္ သူငယ္တန္း ကစကာ အတန္းစဥ္ဆက္ က်ဴရွင္ထားသည့္ ယဥ္ေက်းမႈက ေတာေရာ ၿမိဳ႕ေပၚတြင္ပါ ပိုမိုအား ေကာင္းလာသည္။
အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ ခ်ဳပ္ ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရလက္ ထက္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၌ အျမစ္ တြယ္ေနသည့္ က်ဴရွင္စနစ္ကို ေျပာင္းလဲမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ႏုိင္ငံ ေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ၂၀၁၆ ဇြန္လအတြင္း သြားေရာက္ခဲ့သည့္ ထုိင္းႏုိင္ငံခရီးစဥ္တြင္ ေျပာၾကားခဲ့ သည္။

သင္႐ိုးသစ္မွာ ကေလးမ်ား၏ ဖန္တီးမႈႏွင့္ ဉာဏ္ရည္ဉာဏ္ေသြးပိုမိုထက္ျမက္လာရန္ ရည္ရြယ္သည္။ (ဓာတ္ပံု-ေက်ာ္ဇင္သန္း)
‘‘အခုေခတ္က က်ဴရွင္ဆုိတာႀကီးကို ထမင္းစား၊ ေရေသာက္လို ျဖစ္ေနၿပီ။ ေတာ္ေတာ္ကိုေျပာင္း ယူရမယ္’’ဟု ႏုိင္ငံေတာ္၏ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္က ဆုိသည္။
အေျခခံပညာေရးကို လူတုိင္းအခမဲ့သင္ယူခြင့္ရရန္ ေက်ာင္း အပ္ႏွံရာ၌ အခေၾကးေငြ ကင္း လြတ္ေစျခင္း၊ ျပ႒ာန္းစာအုပ္၊ ဗလာစာအုပ္ႏွင့္ ေက်ာင္းဝတ္စံု စသည့္အေထာက္အပံ့မ်ား ေပး ျခင္းတုိ႔ကို အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ ေနေသာ္လည္း က်ဴရွင္စနစ္ႀကီး စိုးမႈက အခမဲ့ပညာေရးအတြက္ စိန္ေခၚမႈရွိေနဆဲျဖစ္သည္။
အလြတ္က်က္ႏုိင္မႈကို အ သားေပးသည့္ သင္ၾကားမႈမ်ားႏွင့္ အလြတ္က်က္ထားသမွ်ကို ျပန္ခ် ေရးႏိုင္မႈအေပၚ အမွတ္ေပးသည့္ စာေမးပြဲစနစ္မ်ားသည္ က်ဴရွင္ စနစ္ ႀကီးစိုးရျခင္း အေၾကာင္းရင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ေခတ္အဆက္ဆက္ ပညာေရး ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက ေထာက္ျပသည္။
အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား တြင္ ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူ မ်ား၏ တီထြင္ဖန္တီးမႈႏွင့္ အသံုး ခ်ႏုိင္မႈကို ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္သည့္ သင္ ၾကားနည္းစနစ္ျဖင့္ သင္ၾကားျခင္း ႏွင့္ အမွတ္ေပးအကဲျဖတ္ျခင္းတုိ႔ ကို က်င့္သံုးမည္ဆုိပါက က်ဴရွင္ စနစ္ ပေပ်ာက္ႏုိင္မည္ဟု အႀကံ ျပဳသည္။
‘‘ျမန္မာျပည္က မိဘေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားက ကိုယ့္သားသမီး ကို အရမ္းရေစခ်င္တယ္။ မ်ားမ်ားသင္ရင္ရမယ္လို႔ ထင္ၾကတယ္။ တကယ္ေတာ့ မ်ားမ်ားသင္တိုင္း ကေလးက ရခ်င္မွရတာ။ မိဘက တတ္ေစခ်င္လို႔ က်ဴရွင္ထားတယ္။က်ဴရွင္ဆရာမကလည္း ဒါကို ငါး ေခါက္ေရး၊ ၁ဝ ေခါက္ေရးခုိင္း လိုက္တယ္။ ကေလးက အလြတ္ သာ ရေနတာ။ တျခားနည္းလမ္း နဲ႔ မတြက္တတ္ေတာ့ဘူး’’ ဟု ျပည္ပညာေရးေကာလိပ္ကထိက ေဒၚသူဇာခိုင္က မွတ္ခ်က္ျပဳ သည္။
KG+12 စနစ္သစ္တြင္ မူလ တန္းေအာက္အဆင့္အတန္းမ်ား ကို ပံုစံက် စာေမးပြဲစစ္ေဆးျခင္း (Formal Test) မျပဳလုပ္ဘဲ စာ သင္ခန္း၌ သင္ၾကားသင္ယူစဥ္ အတန္းပိုင္ဆရာက အကဲျဖတ္ မည့္စနစ္ကိုသာ က်င့္သံံုးရန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ဆရာ၊ ဆရာမ မ်ားကို ၫႊန္ၾကားထားသည္။
‘‘သင္ခန္းစာ သင္ယူေနစဥ္နဲ႔ သင္ခန္းစာအၿပီးမွာ အသိပညာနဲ႔ လုပ္ေဆာင္မႈေတြအေပၚ စစ္ေဆး အကဲျဖတ္မႈေတြ လုပ္သြားတာပါ။ စာေမးပြဲ သီးသန္႔မရွိေတာ့ စာ က်က္စရာမလိုတဲ့အတြက္ က်ဴရွင္ မလုိပါဘူး။ က်ဴရွင္ တကယ္လြတ္ တဲ့ သင္႐ိုးပါ’’ဟု မႏၲေလးတုိင္း ေဒသႀကီး ခ်မ္းျမသာစည္ၿမိဳ႕နယ္ မွ မူလတန္းျပဆရာမ ေဒၚနီလာ ဝင္းက ဆုိသည္။
သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအသစ္တြင္ သမား႐ိုးက်သင္နည္းမ်ားကဲ့သို႔ ဘာသာရပ္ႏွင့္ ဆရာကို အဓိက မထားဘဲ သင္ယူသူ ကေလးကိုသာအဓိကထား သင္ၾကားေပးသည့္ ကေလးဗဟိုျပဳခ်ဥ္းကပ္နည္းမ်ား၊ ကစားျခင္းျဖင့္ သင္ယူနည္းမ်ား ျဖင့္ သင္ၾကားေပးရန္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားကို ေလ့က်င့္သင္တန္း ေပးထားသည္။
သို႔ေသာ္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းအ သစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ သင္ၾကားရာ၌ ဆရာႏွင့္ ေက်ာင္း သားအခ်ိဳးမညီမွ်ျခင္း၊ ဆရာအင္ အားနည္းပါးျခင္း၊ ဆရာမ်ား၏ သင္ၾကားမႈအရည္အေသြးႏွင့္ စာ သင္ခန္းမလံုေလာက္ျခင္းတုိ႔ ရင္ ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ေနရသည္။
ေက်ာင္းသားဦးေရ ၂၀ လွ်င္ ဆရာတစ္ဦးႏႈန္း သင္ၾကားသည့္ ပံုစံျဖင့္ ေရးဆြဲထားသည့္ သင္႐ိုး သစ္ကို အခ်ိဳ႕ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသား ၅၀ ခန္႔ကို ဆရာတစ္ ဦးတည္းက သင္ၾကားေပးေနရ သည့္ အေနအထားမ်ိဳးရွိေနသည္။
‘‘သင္႐ိုးသစ္က ေက်ာင္းသား ဗဟိုျပဳသင္တယ္ဆိုတာကို ကိုယ္ လည္း ဆရာမတစ္ေယာက္ျဖစ္ေန ေတာ့ သေဘာေပါက္တယ္။ ဒါ ေပမဲ့ အတန္းထဲမွာ ကေလး ၅၀ ေလာက္ကို ဆရာမတစ္ေယာက္ တည္းက သင္႐ိုးအတိုင္း ေပါက္ ေျမာက္ေအာင္ သင္ႏုိင္ပါ့မလား လုိ႔ သံသယရွိတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လူနည္းစုပဲ သင္ရတဲ့ ဝိုင္းက်ဴရွင္ လိုမ်ိဳးကို ထပ္ထားရတာ’’ဟု ေရ ေၾကာင္းပညာတကၠသိုလ္မွ ကထိ က ဆရာမတစ္ဦးက ဆုိသည္။
ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန၏ ၂၀၁၇ ဒီဇင္ဘာအထိ စာရင္းအရ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ားတြင္ ဆရာ၊ ဆရာမ လိုအပ္ခ်က္ ၅၇,၀၀၀ ေက်ာ္ရွိသည္။ ထိုစာရင္း အရ တစ္ႏုိင္ငံလံုးတြင္ မူလတန္း ျပဆရာ ၂၄,၀၀၀ ေက်ာ္ လစ္လပ္ ေနၿပီး ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ မူလ တန္းျပ ဆရာလိုအပ္ခ်က္ ၄,၁၀၀ ေက်ာ္ျဖင့္ အမ်ားဆံုးျဖည့္ဆည္း ေပးရမည့္ ေဒသျဖစ္ေနသည္။
အေျခခံပညာအတန္းအဆင့္ တုိင္းတြင္ ဘာသာရပ္ကြၽမ္းက်င္ ဆရာ၊ ဆရာမလိုအပ္ခ်က္ ႏွစ္စဥ္ တိုးျမင့္လာၿပီး ေျပာင္းလဲမည့္ KG+12 သင္႐ိုးသစ္ေပါက္ေျမာက္ ရန္ အဓိကစိန္ေခၚမႈသည္လည္း ဆရာအတတ္ပညာသင္တန္း ဆင္းလက္မွတ္ရ ဘာသာရပ္ကြၽမ္း က်င္ဆရာ လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္ ေၾကာင္း အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန ဆရာအတတ္ပညာဌာန ဒုတိယၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒါက္ တာေအာင္ေအာင္မင္းက ဆုိ သည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပိုင္းကစ၍ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္းစနစ္ကို ေျပာင္းလဲ က်င့္သံုးရန္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန က ႀကိဳးပမ္းခဲ့ေသာ္လည္း အရည္ အေသြးမီ ဆရာလိုအပ္ခ်က္ကို မျဖည့္ဆည္း ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ ကေလးဗဟိုျပဳ သင္ၾကားနည္း စနစ္ မေအာင္ျမင္ခဲ့သည့္ သာဓကရွိေနသည္။
အထူးသျဖင့္ ၿမိဳ႕ႀကီးႏွင့္ ၿမိဳ႕ ေပၚရွိ ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္း သားမ်ားျပားမႈေၾကာင့္ စာသင္ခန္း မလံုေလာက္မႈမ်ား၊ ေဝးလံေခါင္ ဖ်ားသည့္ေဒသႏွင့္ ေက်းလက္ ေဒသမ်ားတြင္ ဆရာအင္အားမလံု ေလာက္မႈ စသည္တို႔ကို အခ်ိန္မီ မျပင္ဆင္ပါက သင္႐ိုးသစ္အေပၚ မိဘမ်ား၏ ယံုၾကည္မႈအျပည့္အဝ ရွိလာမည္မဟုတ္ေပ။
သင္႐ိုးသစ္အေပၚ မိဘမ်ား ၏ နားလည္သေဘာေပါက္မႈ အားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ေက်ာင္းသား မိဘမ်ားႏွင့္ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ားအ ၾကား ကေတာက္ကဆတ္ျဖစ္ရမႈမ်ားလည္း အေျခခံပညာအသုိင္း အဝိုင္းတြင္ ရွိေနသည္။
‘‘စာအုပ္ထဲ စာပါမလာေတာ့ ကိုယ္က က်ဴရွင္ေခၚခ်င္လို႔ သူ႔ ကေလးကို ေက်ာင္းမွာ ဂ႐ုမစိုက္ ဘူး၊ ပညာျပတယ္လို႔ေတာင္ အ ထင္ခံရဖူးတယ္’’ဟု ဧရာဝတီတုိင္းေဒသႀကီး အဂၤပူၿမိဳ႕မွ မူလတန္းျပ ဆရာမတစ္ဦးက သူ႔အေတြ႕အ ႀကံဳကို ေျပာျပသည္။
ၿပီးခဲ့သည့္ ဧၿပီလကုန္က ထပ္တိုးလစာႏႈန္းထားမ်ားအရ ျမန္မာ ႏုိင္ငံရွိ အေျခခံပညာေက်ာင္းမ်ား မွ မူလတန္းျပ ဆရာတစ္ဦးသည္ အေျခခံလစာ က်ပ္တစ္သိန္း ေျခာက္ေသာင္း၊ အလယ္တန္းျပ အေျခခံလစာ က်ပ္တစ္သိန္းခုနစ္ ေသာင္းခြဲႏွင့္ အထက္တန္းျပသည္ အေျခခံလစာ က်ပ္တစ္သိန္းကိုး ေသာင္းရရွိသည္။ အဆုိပါလစာ ေငြသည္ တစ္ဦးတည္းရပ္တည္ႏုိင္ ရန္ပင္ လံုေလာက္မႈရွိသည့္ ပမာ ဏမဟုတ္ျခင္းကလည္း အစိုးရေက်ာင္း ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား က်ဴရွင္သင္ျခင္းကို မျငင္းဆန္ႏုိင္သည့္ အေၾကာင္းရင္းျဖစ္ေနသည္။
အတန္းပိုင္ဆရာထံတြင္ က်ဴရွင္ထားပါက ဆရာမ၏ ဂ႐ုစိုက္မႈ ခံရၿပီး စာေမးပြဲကို လြယ္ကူစြာ ေျဖဆုိႏုိင္မည္ဟူသည့္ အယူအဆ ျဖင့္ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ားက လည္း အတန္းပိုင္ဆရာမ်ားထံ ခ်ဥ္းကပ္ေနၾကဆဲျဖစ္သည္။
‘‘မိဘေတြက က်ဴရွင္ေတြ ပို႔ ေနတာ ေတြ႕ပါတယ္။ သင္႐ုိးသစ္ က ကေလးေတြကို အရမ္းပင္ပန္း ေစတာမ်ိဳးမလုပ္ဘဲ က်ဴရွင္လြတ္ လုပ္ထားတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ျဖစ္ ႏုိင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ေက်ာင္းက သင္ထားတာေလးနဲ႔ပဲ လိုက္လုပ္ သြားရင္ အဆင္ေျပမယ္။ မိဘ ေတြအေနနဲ႔ တအားစိတ္ပူပန္ၿပီး က်ဴရွင္ပို႔တာမ်ိဳး မလုပ္ေစခ်င္ပါ ဘူး’’ဟု မူလတန္းသင္႐ိုးသစ္ သိပၸံ ေရးဆြဲေရးအဖြဲ႕ဝင္ ေဒါက္တာ ေကသီေမာ္က အႀကံျပဳသည္။
စတင္ အသံုးျပဳႏုိင္သည့္ KG+12 သင္႐ိုးသစ္သည္ ကေလး မ်ားကို တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ၿပိဳင္ဆုိင္ ျခင္းထက္ မွ်ေဝပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္တတ္ေစေရးကို ဦးတည္ေရး ဆြဲထားၿပီး စာေမးပြဲစနစ္မွ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အဆင့္၊ အမွတ္ ၿပိဳင္ ဆိုင္မႈမ်ား၏ အက်ိဳးဆက္က်ဴရွင္ ျပႆနာကိုပါ တျဖည္းျဖည္း ပေပ်ာက္ေစရန္ ရည္ရြယ္သည္ဟု မူလတန္းအဆင့္ သင္႐ိုးၫႊန္းတမ္း အသစ္မ်ား ေရးဆြဲသည့္ CREATE Project ၏ ဆရာအတတ္ပညာ အဖြဲ႕ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚဝင္းသိဂႌ ေက်ာ္က ေျပာၾကားသည္။
‘‘ယေန႔ က်ဴရွင္ဆုိတဲ့ သင္ ၾကားမႈက ေက်ာင္းကေပးတဲ့ စာ ျပန္ဆိုျပန္ေရး ေလ့က်င့္ေပးတဲ့အ ဆင့္က မ်ားတယ္။ အုပ္စုဖြဲ႕စစ္ ေဆးျခင္း၊ ဉာဏ္ဖြင့္စစ္ေဆးျခင္း မ်ားက က်ဴရွင္မွာ သင္မွာမဟုတ္ ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ စနစ္သစ္သင္႐ိုး သစ္နဲ႔ တကယ္အသားက်သြားတဲ့ အခါ က်ဴရွင္ဆုိတာ ပေပ်ာက္သြား မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္’’ဟု ပဲခူး တုိင္းေဒသႀကီး အထက (ေအးမြန္)ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးေအာင္ေက်ာ္ သူက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
#crd
